Pansport Forum
Ostale teme => Off topic => zanimljivosti => Temu započeo: PANSPORT BEOGRAD Oktobar 28, 2010, 10:34:46 pre podne
-
Ako biste leteli sami u avionu, šanse da izgubite život iznosile bi jedan prema 10,87 miliona, ali verovatnoća da preživite istinsku nesreću gotovo da ne postoji
1 Vesna Vulović
Vesna Vulović ušla je u Ginisovu knjigu rekorda kao osoba koja je preživela pad sa visine 10.160 metara bez padobrana! Pad se desio 26. januara 1972. godine iznad Srpske Kamenice u Čehoslovačkoj (današnja Republika Češka). Emigrantski ustaški terorista je postavio bombu u avion JAT-a na letu 367, koja je raznela DC-9-30. Ono što je interesantno je da dvadesetdvogodišnja stjuardesa nije čak ni bila predviĂ°ena za taj let, bila je zamenjena sa drugom stjuardesom koja se takoĂ°e zvala Vesna. Po verziji koja se najviše prepričava, Vesna Vulović je preživela pošto je bila vezana za svoje sedište u zadnjem delu aviona koji je, posle eksplozije, ostao spojen za toalete i pao na snegom pokrivenu planinu. Ona je, meĂ°utim, u nekoliko intervjua uporno tvrdila da to nije tačno, već da se nalazila u sredini letelice kada je sve počelo. „Jaka eksplozija, zatim još nekoliko detonacija i – mrak“, prisećala se. Vesna Vulović je nastavila je da radi za JAT, ali ne kao stjuardesa, već za šalterom nakon potpunog oporavka od povreda meĂ°u kojima su bile fraktura lobanje, obe slomljene noge i tri slomljena pršljena, od kojih je jedan bio zgnječen zbog čega je ostala privremeno paralizovana od pojasa nadole. Prohodala je nekoliko meseci kasnije, posle više uzastopnih operacija. Naša stjuardesa je primila titulu za Ginisov rekord od Pola Makartnija. Kasnije je postala nacionalni heroj u Jugoslaviji tokom sedamdesetih.
-
2 Sesilija Čičen
Problemi s avionom „Nortvest erlajnza“ iz Detroita do Santa Ane u Kaliforniji, 16. avgusta 1987. godine, počeli su kada je trebalo da uzleti, kada je udario u banderu udaljenu od kraja piste 820 metara. Bandera je odvalila deo desnog krila, zbog čega se gorivo zapalilo. Avion je tada oborio još nekoliko bandera i krov od zgrade rentakara, pre nego što je skrenuo na autoput i eksplodirao. Svi u avionu su poginuli, osim Sesilije, koja je tada imala četiri godine. Putovala je zajedno s roditeljima i bratom. Pri padu aviona takoĂ°e su nastradala i dvojica motociklista na putu I-94.
-
3 Baija Bakari
Druga nesreća sa najviše žrtava dogodila se 30. juna 2009. godine. U avionu se nalazilo 153 ljudi, od čega 11 članova posade. Baija je bila sa svojom majkom, a putovale su na letnji odmor. Nekoliko minuta pre nego što će avion, koji je krenuo iz Jemena, stići u Komoros, iznenada se srušio u Indijski okean. Svi osim četrnaestogodišnje devojčice su poginuli, što su svi smatrali čudom, naročito posle uvida u statistike o preživelima nakon pada aviona u more. Baija je oko 13 sati plutala na vodi držeći se za krhotine aviona. Devojčicu je pronašao privatni brod „sima kom 2“. Jedan od putnika sa broda je skočio u vodu i spasao devojčicu, koja je bila suviše iscrpljena da se sama popne na pojas za spasavanje.
-
4 Muhamed el Fateh Osman
Muhamed Osman je najmlaĂ°a osoba koja je preživala avionsku nesreću. „Boing 737“ se 8. jula 2003. godine zaputio iz Port Sudana u Kartum. Pilot je primetio da jedan od motora ne radi ispravno, pa ga je isključio i javio kontroli da se vraća na aerodrom. Oko deset minuta nakon toga, avion se srušio pri pokušaju prinudnog sletanja. Dvogodišnji Muhamed je nekako preživeo nesreću, dok su svi ostali poginuli. PronaĂ°en je u blizini jednog drveta i prevezen u bolnicu, jer je imao opekotine. Stručnjaci za bezbednost aviona dugo su proučavali ovu nesreću i zaključili da postoji veća verovatnoća da deca ostanu u životu, zato što imaju manju telesnu masu i da drvo ili neki drugi predmet lako može da spreči njihov pad na zemlju. Tela poginulih sahranjena su u zajedničku grobnicu.
-
5 Džulijan Kepke
Džulijan Kepke, tada devojka od 17 godina, zajedno sa 90 putnika je 24. decembra 1971. godine bila na letu 508 kompanije Lansa, iz Lime do Ikitosa, sa sletanjem u Pukalpi. Džulijan je studirala zoologiju i nadala se da će krenuti stopama svojih roditelja, koji su bili zoolozi. Uzletanje je proteklo dobro, ali kada se avion popeo na visinu od 6.400 metara, naišao je na turbulenciju. Pilot je odlučio da nastavi s letom uprkos nevremenu. U jednom trenutku, grom je udario u rezervoar sa gorivom u desnom krilu. Dok je avion padao, Džulijan je još bila vezana za sedište. Avion se srušio u šumu, u kojoj je devojka ostala deset dana. Imala je polomljenu ključnu kost, ranu na desnoj ruci i povredu oka. Po njenoj priči snimljena su dva filma, „Krila nade“ i „Čuda su još uvek moguća“.
-
6 Džordž Lemson mlaĂ°i
Kao i mnogi drugi s ove liste, i Džordž je bio mlad kada se suočio s ovim užasnim iskustvom 1985. godine. On i njegov otac, koji su se vraćali kući u Minesotu s utakmice „super boula“, ukrcali su se u mali avion sa četiri motora, u kome se, osim njih dvojice, nalazilo još 68 putnika. Zbog svoje veličine, „Galaksijev“ avion je koristio kompresor za dovod vazduha za pokretanje motora. U jednom trenutku došlo je do prekida veze s kontrolom leta, a desilo se i da su vratanca za crevo kompresora ostala otvorena posle vaĂ°enja creva. Avion je uzleteo, ali posle nekoliko minuta prvi oficir je tražio da se letelica vrati zbog vibracija i skrenuo udesno. Manje od jednog minuta posle njegove poruke, avion se srušio. Džordž je bio izbačen iz aviona, još uvek vezan za sedište, ali se brzo odvezao i potrčao preko poljane pre nego što je avion eksplodirao. Iako je i njegov otac preživeo pad aviona, ipak je podlegao povredama glave, kao i zadobijenim opekotinama.
-
7 Erika Delgado
Erika se 11. januara 1995. godine ukrcala s roditeljima u avion u Bogoti, koji je leteo za Kartaginu u Kolumbiji. Pilot je zatražio dozvolu za prinudno sletanje u obližnju močvaru, ali je udario u poljanu i eksplodirao. Oni koji su videli udes izjavili su da su videli avion kako pada bez ikakvih svetala i kako udara o zemlju. Svi osim desetogodišnje Erike su poginuli. Pronašli su je farmeri koji su čuli njene povike. Njima je ispričala kako ju je majka gurnula iz aviona pre nego što je eksplodirao. Smeštena je u bolnicu, ruka joj je bila slomljena i imala je nekoliko modrica. Samo 32 od 51 osobe su pronaĂ°ene. Ona je kasnije ispričala o lopovima, i kako joj je jedan od njih skinuo zlatni lančić s vrata, što je bilo jedino što joj je ostalo od oca.
-
8 Neuba Teso
U avionu „Varig erlajnza“, koji je napuštao Abidžan, u Obali slonovače 3. januara 1987. godine, bilo je 39 putnika i 12 članova posade. Na samo 18 kilometara od aerodroma sa koga je uzleteo ka Rio de Žaneiru, „boing 707“ se srušio u pokušaju da se vrati na aerodrom jer je imao ozbiljan problem s levim motorom. Neuba Teso je bio jedini koji je preživeo povrede, iako je još nekoliko putnika koji su bili u životu bilo izvučeno iz olupine.
-
9 Džejms Polhinke
Let 5191 „Delta konekšena“ iz Leksingtona za Atlantu, na kome je bilo 47 putnika i tri člana posade, još je jedna čudna avionska nesreća. Trebalo je da pri uzletanju koristi pistu 22, ali, avion se nekako našao na pisti 26, koja je bila 1.200 metara kraća. Zbog toga je, pre nego što je uspeo da se odvoji od piste, avion sleteo s nje, pri čemu su svi putnici poginuli osim člana posade Džejmsa Polhinka. On je bio prvi oficir na avionu i zadobio je vrlo ozbiljne povrede, uključujući tešku povredu pluća, nekoliko slomljenih kostiju i teško krvarenje. Leva noga mu je amputirana, a zbog povrede mozga nije se sećao samog dogaĂ°aja, kao ni šta se dešavalo neposredno pre toga. Neki smatraju da su za nesreću krivi piloti koji nisu obratili pažnju na signalizaciju na pisti, dok drugi smatraju da ih je u poslu omeo meĂ°usobni razgovor u kokpitu, kao i zastarele mape pista.
-
10 Prvi poručnik Martin Farkas
Jedini vojni avion koji se našao na ovoj listi, „antonov an-24“, srušio se 19. januara 2006. godine. U njemu su se nalazila 44 slovačka mirotvorca, ali samo jedan od njih uspeo je da preživi nesreću. Avion se srušio nakon što je udario u vrhove drveća, na planini Borso, prekrivenoj snegom, na visini od 7.000 metara, posle čega se zapalio. Činjenica da je Farkas preživeo smatra se čudom, ali i on je brzim reagovanjem doprineo svom spasenju. Nakon pada, mobilnim telefonom javio je supruzi za nesreću. Pripadnici spasilačke ekipe pronašli su ga u toaletu aviona, što mu je možda spaslo život jer taj deo aviona nije bio mnogo oštećen. Zadobio je povrede pluća i nagnječenje mozga. Pilot koji je prerano zaokrenuo avion optužen je da je izazvao nesreću.
autor:Natalija Živanović Popović
Foto: AP - AFP
preuzeto sa: www,blic.rs